De zoektocht naar een (groene) energieleverancier

Met een verhuizing komt meer kijken dan alleen dozen versjouwen en verf op de muur smeren.Verzekeringen en contracten afsluiten is niet het leukste op het ‘moeten-we-nog-naar-kijken’-lijstje, maar toch wel een van de belangrijkste. In ieder geval eentje die je niet moet vergeten. Maar met zoveel aanbieders, vergelijkingssites en aanbiedingen zag ik op den duur door de bomen het bos niet meer en was het enige wat ik nog kon denken ‘Oh help!!!’ (inclusief de uitroeptekens). Samen met mijn vriend zijn we er afgelopen zondagochtend toch eens voor gaan zitten om het te gaan regelen.

Er was in ons geval gelukkig geen sprake van overstappen en dus ook niet het afmelden (of meenemen) van een leverancier, wat het wel een stukje makkelijker maakte om te gaan zoeken. We hadden geen beperkingen wat betreft aanlevering (soms ben je aangewezen op stadsverwarming) en hadden eigenlijk maar twee ‘wensen’: mijn vriend wilde het graag zo gunstig mogelijk voor onze portemonnee hebben en ik zou graag groene energie zien. Ik vond het fijn om er rekening mee te houden dat we ook een beetje aan de wereld zouden denken, maar aangezien we ook nog een heel huishouden (met z’n tweetjes, maar toch) moeten runnen, snapte ik ook wel de wens van mijn vriend om een beetje binnen de perken te blijven. Een paar dagen ervoor was ik het artikel van Linda van Zaailingen tegengekomen, en wist ik waar ik een beetje op kon letten om mijn groene hart ook een goed gevoel te kunnen geven en toch op de centjes te kunnen letten. Ook besefte ik dat je natuurlijk nooit daadwerkelijk andere stroom of gas binnenkrijgt (zoals mijn vader het zo mooi zei: “Het is niet alsof er tientallen klepjes in de meterkast naar binnen komen en ze een andere open zetten”), maar je wel bepaalt welke leverancier jouw geld krijgt en daarmee bijdraagt aan de soort energie die geleverd wordt.

Na veel wikken en wegen op de vergelijkingssites, leek Pricewise ons de beste aanbiedingen te leveren. Echter na veel uitrekenen, blijkt dat veel pakketten uiteindelijk toch vrijwel hetzelfde kosten. De pakketten die voor ons redelijk overeenkwamen qua prijs, waren van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) en Greenchoice. Bij NLE krijg je een welkomstkorting, bij Greenchoice een actietarief voor stroom en gas. Kijk dus ook altijd even verder! Wij hebben ook gekeken naar wat de prijs zou zijn na het eerste jaar (de welkomstkorting van NLE is, zoals het woord al zegt, alleen als welkom en dus maar eenmalig, het actietarief van Greenchoice is ook alleen voor het eerste jaar) en kwamen tot de conclusie dat dit allemaal nagenoeg hetzelfde zou zijn.

Een vergelijking van de groene energie was echter wel een groot verschil. Zoals Linda in het artikel al benoemde, zetten Greenpeace, Natuur & Milieu, WISE en de Consumentenbond ieder jaar op rij welke leverancier het duurzaamst is. Zo kijken ze ook naar de investeringen van een bedrijf naast de groene energie die ze leveren.

stroomleveranciers-ranking-2016
Bron

Uiteindelijk zijn we dus voor Greenchoice gegaan, aangezien deze veel beter scoort met de duurzaamheid. Zijn we tevreden? In ieder geval wel met de keuze, veel meer over de service kunnen we nog niet zeggen aangezien we pas net zijn aangesloten. Ik heb gelukkig mijn groene hartje tevreden kunnen stellen met een groene energieleverancier zonder dat we enorm veel geld moeten spenderen.

 

3 gedachtes over “De zoektocht naar een (groene) energieleverancier

  1. Hoi Saskia, wat leuk om te zien dat je wat aan mijn artikel gehad hebt en vooral dat je je groene hart tevreden hebt kunnen stellen! Dat hoeft tegenwoordig gelukkig inderdaad helemaal niet zo duur meer te zijn. Ik hoop dat de service ook zal bevallen. Succes met alle andere verhuisklusjes en geniet van jullie nieuwe stekje samen!

    Like

    1. Het was zeker heel handig, en kwam voor ons ook precies op de goede tijd online! Ik ga eer vanuit dat de service ook goed bevalt, heb tot nu toe alleen lovende verhalen gehoord over de service van Greenchoice, maar altijd even afwachten natuurlijk. Dank je wel!

      Like

Geef een reactie

